fredag, mai 26, 2017


Dukke-veske. Jeg har heklet en bag eller veske til en dukke. En slik hadde jeg selv da jeg var lita. Den var i rød plast og helt rett i alle sider. Denne er litt mykere på alle måter, men fungerer likevel flott når ei lita jente på 3 år bærer den. Vi har testet.


Dukkevesken har fått heklet teppe. Det kan legges over vognen når dukkebabyen skal sove, slik 3 åringen har sett at mamma gjør med lillebror sitt vognteppe. Og teppet kan brukes når dukken skal leke eller bæres av dukkemammaen.  




Jeg har brukt en liten del av et fleece-pledd til dukkevesken. Klippet smales striper. Jeg har ikke hatt mønster til denne vesken, men begynte med en avlang fasong i bunnen. Så heklet jeg bare rundt og rundt i en avlang fasong. Når bunnen var blitt passe stor heklet jeg en rundt i bare fremste ledd av forrige rundes maske for å snu kanten oppover. Når jeg hadde fått høyden jeg ønsket heklet jeg bare videre på den delen som skulle bli buen over hodet. Jeg kaller det kalesjen, hvis det forstås. Den heklet jeg frem og tilbake. Mot toppen heklet jeg sammen to og to masker, noen for hver runde, slik at jeg tilslutt hadde heklet sammen kalesjen. Rundt kanten heklet jeg en kant med picot i garn. Som håndtak har jeg brukt silkebånd. Det er viktig at disse håndtakene er enkle for en liten hånd å holde tak i. 


Nå gjenstår det bare å lage pute, dyne og en liten dukke som kan sove i dukkevesken. Og jeg er allerede igang med det arbeidet. Det er koselig å lage slike småting, og jeg vet at det er ei lite jente som blir glad.

Ingen kommentarer: