lørdag, oktober 20, 2007

Anne fra Bjørkely (Anne of Green Gables)

Historien om den lille foreldreløse jenta Anne, med -e, har ligget mitt hjerte nært helt siden barndommen. Jeg fikk min første bok i denne serien da jeg var 11-12 år. Inskripsjonene i bøkene forteller at de er julegaver og bursdagsgaver, så jeg antar at de sto høyt på ønskelisten i de årene. På 80-tallet ble det laget en kanadisk tv-serie, og jeg husker at hovedpersonen lignet på en prikk den Anne jeg hadde hatt i mitt hode i så mange år. Sist vinter oppdaget jeg disse filmene på nettet, og siden da har vi hatt mange mange gode Anne-stunder i vårt hjem. Jeg får gode følelser i hjertet av denne lille jenta..og etterhvert også voksne damen. Historien varer til hun er voksen og "etablert". Det er ett eller annet med hennes personlighet...hennes livsmot, evne til å se det positive i alt, finne lykke i små ting...hennes fantasi og kreativitet og ikke minst hennes glede over livet. Det appelerer sterkt til meg..det gjorde det da jeg var ei lita jente...og det gjør fremdeles det;)
Av alle Anne-gleder i mitt liv har jeg også funnet venner på nettet med samme lidenskap for både Anne og strikkning som meg;) Kan man være mer heldig? Anne fra Bjørkely strikke-along

Ingen kommentarer: