lørdag, februar 07, 2009

Det er morsdag i morgen...gratulerer med dagenpå forskudd!! Min kjære har invitert sin svigermor, min mor;)) og far på middag på selve morsdagen. Det har blitt tradisjoen. Visstnok er det Baccalao som står på menyen. Jeg skal lage morsdagskake...og se, vi har kjøpt ferdig bunn. Jeg har vært sååååå forkjølet i helga, det kom kastet over meg med en gang jeg kom hjem fra jobb fredag...så da fant min kjære ut at det var lurest å kjøpe med hjem en ferdig kakebunn. Han er omtenksom!!Og...det skal bli spennende å lage en bløtkake av en slik bunn. Fyllet skal bli godt, og en slik kjøpebunn smaker vel like godt?? Svisker, banan, vaniljekrem, rødt syltetøy..bunnen deles i tre lag, så her kan jeg fylle på masse godt;)

Vi har hatt nydelig vær de siste dagene. Sol, blå himmel...og knakende frost med vind. Noen dager har det vært litt av ei utfordring å kjøre hjem...mot sør-vest, når det har vært klar sol, lav sol...nesten helt umulig å se noe som helst. Men det er et problem man ikke skal klage over, så lenge solen skinner;)))Dette bildet ble tatt sent lørdag ettermiddag, så solen er på vei ned....og det er skyer i horisonten. Vi har ikke snø...ser dere at marka er grønn.
Jeg har heklet ferdig alle rutene til gyngestol-teppet...Her har jeg tatt en sjanse..heklet dem sammen med et annet litt mangefarget/brunfarget garn..Jeg var litt usikker på størrelsen, bredden..men gjett hvem som okkuperte gyngestolen hver gang jeg skulle måle...

Joda, du gjettet riktig...og han ble helt vill hver gang jeg skulle flytte på ham eller legge utover rutene...Jeg sloss vel ikke så mye med ham..feilen jeg skal fortelle om er vel egentlig min egen. Jeg sjanset på at det var rett størrelse, bredde...tok med meg lappene på besøk en kveld og heklet i vei. Vel hjemme oppdaget jeg at det ble helt feil. Så nå har jeg klippet opp alt jeg hadde heklet som en siste kant rundt hver rute, og som gjorde at de hang sammen. Trøster meg med at oppklippet-trådene, kan brukes som fyll i en nålpute;)) Nå har jeg heklet en siste omgang med brunt rundt hver rute...og syr dem sammen...to og to..slik at bredden på teppet blir to ruter...da blir det passelig bredde og lendgden avslutter jeg med å hekle noen ekstra omganger i hver ende...Det siste jeg gjorde før jeg la meg i går kveld, var å sy alle sammen...i dag skal jeg hekle rundt.

Det er ingen småfugler som får spise av denne foringsstasjonen...den henger inne i stua;) "No cats allowed"...da er det nesten tryggest å henge den i taket..Jeg har pyntet med en liten turkis fugl..som vi har hatt som en del av en juledekorasjon i mitt barndomshjem. Jeg har kjøpt denne hos Hverdagsliv Den passer flott inn i miljøet i stua vår...men jeg er enda ganske beskjeden når det gjelder å vise frem større deler av mitt hjem, bare små biter enn så lenge...føler det blir altfor personlig..Men, den passer fint..Vi har ei veldig stor stue, som er delt inn i flere "seksjoner". Mellom to av dem står en stor plante, et dragetre..som rekker helt til taket og alle veier..det er som en del av dette miljøet denne foringsstasjonen henger. Og katten kunne klatret dit opp..han har prøvd seg i planten flere ganger, men ikke etter at hn ble så stor og altfor tung;)
Jeg har alltid..så lenge jeg kan huske...elsket slikt engelsk porselen..alle slags farger..Og jeg har samlet på alle mulige servisedeler i mange år. I de siste årene har det blitt populært, og ikke så lett å få tak i som før...men jeg tar vare på mine gamle skatter, og kjøper innimellom nye når de dukker opp. Vi serverer kaffe og middag av odde sammensatte servisedeler...ala samme stil, men med forskjellige farger og motiv. Det blir så koselig slik, syns jeg. Akkurat dette mønsteret heter, hvis jeg ikke tar helt feil, "willow"...og seks slike store middagstallerkener henger på veggen ved spisebordet vårt. de skaper en god stemning.
Min kjære syssler med treskjæring. Han er helt ny i faget..men storkoser seg når han pusler med dette. Til jul fikk han verktøy..og nå er han stadig på jakt etter gode emner, nye tresorter å teste ut. Når kveldene er kalde, sitter han i ovnskroken og skjærer...det er koselig..katten ligger i sin stol like ved...og jeg sitter under ei lampe med mitt håndarbeid eller ei bok...og ofte leser jeg høyt..Hvem trenger vel en tv? Det er iallefall sikkert at etter slike kvelder har jeg mer ro i kroppen og kjenner en bedre nattesøvn..enn om vi ser nyhetene på tv eller gløtter innom en eller annen av de mange krimserier i som vises..

Ingen kommentarer: