søndag, februar 08, 2009

Gratulerer med morsdagen!

Disse rosene nyter vi i helgen...svak rosa farge..rose genistra som dufter nydelig (for alle andre enn meg som er så fokjølet). Jeg tenkte på Hulda i Husfruens memoarer da jeg pakket ut disse rosene. Som alltid...føler jeg at fargene ikke kommer til sin rett på et bilde..I bakgrunnen skimtes våre nye gardiner..i en del av stuen henger disse..grå-hvite lingardiner med hvitt broderi fra Kid. Som en mellomting mellom vinter og sommer-gardiner. De er tette, men slipper inn alt lys.
Jeg har skrevet om disse før...vi har to..den ene blomsterr for fullt nå..men tre store klokker og flere på tur. Den andre står enda i knopp. Hvilken fargeprakt. De gir stor glede når det er solskinn på dem. Utrolig hvor glad man blirav blomster med sterk farge på nå...det gir energi!
Jeg er glad i St.paulia..og benytter anledningen til å kjøpe en ny når jeg ser en fargevariant jeg ikke har. Denne ble med hjem denne uken...rosa-lilla..med tegninger på blomsten.
I planterommet blomstrer det nå. I et innlegg fo et par uker siden fortalte jeg om disse mini-påskeliljene. Vi hadde dem til påsken i fjor..så ble de satt bort i et vindu i garagen, tørt og varmt har de hatt det. Når vi tente lysene i planterommet satte vi dem der...og se!!! Vi har tre potter som blomstrer like godt...og de skal få være pynt på middagsbordet i dag..når vi inviterer til morsdagsmiddag;)
sviblene fra forrige jul er i full gang med ny blomstring..det ligger en blomst jemt inni disse bladene...
Jeg har nok mistet noen av graniumene...til stor sorg kjenner jeg..men det er jo livets gang..og jeg har gjort lat jeg kunne for å berge dem gjennom vinteren! Jeg har ikke kastet dem som ser livløse ut..bare latt dem stå under lyset. Plutselig oppdaget jeg en liten blad-spire på en plante jeg trodde var død...åhhh..hvilken lykke!!
Og noen av plantene er i full gang med blader og masse liv...Dette er en av duftgraniumene...og det er himmelsk å kjenne duften av den allerede (for alle andre enn meg som er dett i neta)
To av de tre georginene våre ligge her. Den tredje har overvintert i potte..og er i full gang med spiring allerede..Disse to har jeg ikke fått i jord enda..men begge har grønne skudd. Utrolig at noe som ser så livløst ut kan være fullt av energi..Lavendel-avlingen fra sist sommer. Vi har en potte med lavendel..og den har vi hatt i to sesonger..For øyeblikket står den i planterommet under lys. Skrinet under lavendelbuketten har jeg laget selv..og dekorert med karveskurd-utskjæringer.
På trappa vår står denne gamle kassen...og her sitter ofte katten og venter på oss når vi kommer hjem;) Når været er ille..ligger han inni kassen.
Dårlige tide på eiendomsmarkedet for tiden..men jeg stoler på at vi får denne boligen utleid når sesongen starter;)

4 kommentarer:

Janne i Fagerlia sa...

Hei,og tusen takk for besøk på bloggen min. Jeg blir nesten rørt av så mange fine ord.

Når det gjelder serviset jeg samler på, så kjøper jeg det på glassmagasin her i Kristiansund. Vil tro at det finnes i andre butikker rundt om i landet også. Prisen er overkommerlig, i underkant av kr. 160,- for kopp, tefat og asjett. Man får også kjøpt middagsservise, mugge og andre ting i samme serie.
Jeg husker ikke navnet på serviset, men på undersiden står
JOHNSON BRO A/S - England 1883.
Skal sjekke hva serviset heter neste gang jeg er innom butikken.

Jeg er imponert over blomsterprakten hjemme hos dere.

Ha en fin morsdag!

Hulda sa...

Det må jeg si! Så artig at du tenkte på meg når du pakket ut de rosene. :) Koselig! Så langt graniumen er kommet hos deg. Jeg må ta opp mine slik at de kan stå i vinduet og vokse.

Det er 7 sesonger av Road to Avonlea. Vi var så heldige å laste ned alle på nettet i høst. Men, de finnes nok for salg også. De er så fine. :) Det er en dame som synger denne sangen i Avonlea. Tror det er i første sesong, det er i en episode med Old Lady Lloid. Håper du finner den!

Janne i Fagerlia sa...

God søndagskveld!
Vi har også hatt en knallfin februarsøndag, som er blitt benyttet ute i det fri. Når det gjelder det engelske serviset, så har jeg kjøpt det i et glassmagasin som heter Strande her i Kristiansund. Vet at de har butikk i Molde også, men er ikke sikker på om de er andre steder i landet. Men jeg skal stikke innom kjøpesenteret der de holder til, og spørre hva serviset heter, og om de vet andre butikker som selger det. Du skal få høre fra meg så snart jeg har vært innom dem.

Malys krok sa...

Tusen takk for koselig hilsen hos meg.Jeg liker jo å klippe disse hundene våre,men er glad når det er gjort og vet at det er lenge til neste gang. I neste uke må jeg bade og klippe vår lille Emmavenn, hun er litt mer utolmodig.

Så mye fint du viser her! Jeg har aldri visst at svibler kunne komme med blomster på nytt, har bare kastet dem. Og de liljene og. har aldri fått de til på nytt. Du må virkelig ha grønne fingre.
Graniumene mine begynner og å sprette, fint å se at det vokser.

Flott med den gamle margarinkassen, men det skrinet du har laget skulle du vist mer av. Det ser så fint ut, men klarer ikke se så mye av det.
ble lenge før jeg skrev til deg, holdt på med nytt innlegg.

Helga er over så jeg ønsker deg en fin kommende uke.
Hilsen Margit.