onsdag, mars 11, 2009

Vinteren er flott;) Vi har hatt et fantastisk vinter-vær de siste tiden..og har nytt alle ledige øyeblikk utendørs. Det har blitt lite blogging på meg den siste måneden...til tross for at jeg hadde lovet meg selv at jeg skule blogge mer nå. Men sånn blir det innimellom...hverdagen og jobben sluker alt av tid og ekstra energi. Men...jeg gjør håndarbeid og jeg tar bilder..så noe skal jeg dele med deg nå.



Disse to møtte jeg på turen..
kan se ut som om de bruker forskjellig frisør;)

Det gir god vårstemning i vandre i fjæra nå.
På tur i fjæra kan man finne mye rart og spennende. Jeg liker spesiellt å finne farget glass..biter som er slipt av vann og stein..flotte farger..


Selv om man finner faret glass i fjære...så er det meste ganske fargeløst ute enda..ganske hvitt. Da er det flott med alt som våkner til liv innendørs..blomster i alle farger.
Amaryllis. Vi har to som har overvintert for andre året nå. Kjempeflotte er det..og står lenge med blomst, har hatt to blomsterstilker i hver potte.

Duftgranium. Disse har virkelig vokst masse siden de ble hentet frem i lyset...og de dufter deilig!!
Granium i vinduskarmen. Noen har jeg mistet i løpet av vinteren, men fremdeles har jeg noen som står under plantelys...skal få litt ekstra fart på dem før de settes i vinduskarmen. Jeg har blitt plaget med lus på graniumen i vinter. Kanskje kom lusa inn med to fuksia som jeg satte sammen med dem. Jeg er redd fuksiaen hadde lus da den ble tatt inni høst. Huff huff...men jeg har brukt grønnsåpevann og også hatt på noe spray-gift...men irriterende er det! De to duftgraniumene har ikke hatt lus...sikkert fordi de dufter så sterkt! De rosa pottene som disse graniumene står i..er de eldste pottene jeg har. Dvs de jeg har kjøpt selv og hatt siden jeg var ungjente. Da hadde jeg rosa vegger på jente-rommet mitt og måtte ha potter som matchet. Slik var det på 80-tallet, pastellfarger alle steder.


Babyteppe. Det skal bli gave til kjente som venter smått nå i vår. Fargene ble ikke så pene på bildet her..men jeg har valgt å lage ett i grønt og ett i lilla. Mønsteret ser du under..det skal broderes sauer i et felt. På mønsteret er det brukt en blå-turkis farge...nydelig farge..men jeg fant den ikke i passende garn. Tror grønt og lilla kan bli morsomt det også...og det er jo greit med nøytrale farger...selv om vel blått skal og kan brukes til både gutt og jente. Jeg syns det iallefall..men vet ikke hva de nybakte foreldrene vil like best. Det først teppet må bli ferdig før slutten av april.
Det grønne babyteppet er godt igang. litt kjedelig blir det jo med slik strikking hvor jeg må strikke en vrang og en rett side...men det går greit når jeg kan legge det bort og drive på med litt annet innimellom. Jeg har god tid enda.

Jeg har har litt dilla på oldemorsruter for tiden. Først heklet jeg et teppe til gyngestolen, i brun,beige,hvit. Nå har jeg rotet rundt i restegarnet og hekler store oldemorsruter i all verdens farger. Det er kjempemoro..og jeg blir glad av å jobbe med så mange farger. Planen er at det skal bli et slumreteppe i sommer-farger. Jeg har ikke sydd sammen rutene enda. Skal først se hvor mange jeg får av garnet. Da jeg startet med dette prosjektet tenkte jeg det kunne bli et avlangt teppe. Tenkte det kunne bli fint å legge på en benk ute til sommeren...men så har det bare vokst og vokst...så dette kan jo bli spennende tilslutt.

Tilslutt noen bilder av "kronprinsen". Han hjelper mer enn gjerne til når jeg skal strikke...først later han som om han er helt uinteressert...
..og venter liksom på det riktige øyeblikket..før han slår til..og stikker av med nøstet, eller biter av tråden. Han er jo så søt at alt blir tilgitt;)

2 kommentarer:

Turid sa...

Masse spennende kreativitet her - deilige turbilder,flott med blomster som våkner etter vinterdvalen.
Masse flott handarbeid, nok å puske med du og ei herlig strikke katt- det har æ å.
Ha ei flott helg!

Malys krok sa...

Kjempesøt han "kronprinsen", og så fine de bildene av han ved strikkekurven. En skikkelig luring...
Jeg likte så godt den fjæra di! Og det spennende du finner der. Har ofte ønsket å få gå i en slik fjære, sånn ut mot det virkelige havet, og ikke bare en liten fjordarm.
Må si jeg lurte på hvilke "hoder" du hadde møtt på turen din. Måtte le da jeg så bildet. Og så artig funnet på! Takk for hilsen hos meg.
Ha dn fi dag! Hilsen Margit.