søndag, februar 28, 2010

Disse to albumene er fulle av nydelige gamle kort. Helt fra jeg var lita har jeg forstått at dette var en skatt fra mammas barndom..og hun har så ofte fortalt at da hun var lita jente var det en magisk stund når noen viste frem disse albumene for henne og søstrene.
Inni her er det minner fra en svunnen tid..postkort som ble sendt rundt århundreskiftet, tidlig på 1900 tallet. Nydelige kort med nostalgiske motiver. Slike ser jeg ofte nå som "strykemerker", og kortene inni her kan nok også brukes som slike motiver. Men for meg har de en spesiell verdi...de bringer med seg minner fra tider som forlengst har passert. Både motivene og teksten bakpå. Avsenderen var borte på reise...på fiske i Lofoten, i militære på Rognan, på handelsskole i Kasfjord, på bytur i andre kanter av landet..eller tilogmed emmigrert til Amerika. Kort ble sendt hjem til dem som var igjen på gården, spesielt til de to yngste søstrene. De to samlet kortene sine i disse albumene, og derfor gjemmer de spesielle minner fra min familie..tilbake til først på 1900 tallet. Tekstene på kortene forteller om hvem som var hvor, hva de gjorde..
Og de finnes også noen søte og hemmelige hilsener fra beundrere. Så hemmelige at på noen kort er navnet på avsender fjernet så godt som det lot seg gjøre. Kort ble sendt med posten og noen ble levert personlig. Slik gjorde man det på den tiden. datidens sms ;)
Noen kort er sendt fra venninne til venninne, og de inneholder mange små betroelser og hint..Noen har invitasjoner..til selskaper..og til "pakkefest".
Jeg husker det ble fortalt at mine besteforeldre møttes slik, på en pakkefest. Min bestefar var på fiske langt hjemmefra, og på land ble de invitert på pakkefest. Jentene i bygdelaget, deriblandt min bestemor, laget pakker som ble auksjonert bort. Og de ugifte jentene la navnet sitt inni...min bestefar bød på en pakke og fikk både den om min bestemor ;) Jeg har alltid hørt denne historien..og syns den er et søtt minne om hvordan mine besteforeldre tilfeldig møttes og om hvordan bestemor tilslutt reiste den lange veien til min bestefars hjemgård. Når jeg tittet på disse kortene igjen fikk jeg lyst til å vite mer om disse pakkefestene. Mine besteforeldre lever ikke lenger, men jeg tror jeg må spørre noen av de eldste i bygda om hvordan disse pakkefestene egentlig ble organisert. Jeg syns det høres sååå romantisk ut.
Har du hørt om slike pakkefester? Det var visst vanlig at ungdomslagene arrangerte slike for å lage treffsteder for ungdom....før Internett, mobil..og bil...
These albums contains postcards from the beginning of the 1900`s. Sendt to my family...cept by my great garnd aunts. The ceep good memories..the motifs and the text tell old stories about who people were and what they did..Soome even sendt from those who emmigratet to America.

3 kommentarer:

Janne i Fagerlia sa...

Artig fortelling. Sikkert stor spenning med slike pakkefester. Og kortene må du ta godt vare på - de er store skatter fra en svunnen tid.

Nå skal jeg på skitur (for andre gang i dag).

Malys krok sa...

Dette var koselig å lese! så spennende det måtte være med slike pakkefester. Jeg har aldri hørt om det, men vet at mine foreldre, som unge, var med i ungdomslag der de drev med folkeviseleik og annet. De sang og danset til. Veldig spesielt at du har så mange minner i disse kortene, minner fra en svunnen tid. Fin fortelling om dine besteforeldre!
Trivelig innlegg!! -Margit-

Turid sa...

For ei "minnebok"en stor skatt du har der, som du må ta godt vare på!