tirsdag, juli 19, 2016

Jeg har heklet opp en duk etter et bilde på bloggen til Cathrines Kreative Hjørne. Slike nostalgiske duker med sjarm er jeg virkelig glad i. Og spesielt når det ikke er et mønster men en ekte duk man kan kopiere!
Gjett om jeg ble glad Cathrine tok seg tid til å lete frem alle bilder hun har av duken, slik at jeg skulle få sett mønsteret så tydelig som mulig. Bare ta en titt her på innlegget i bloggen hennes. Hvilke service! jeg var så ivrig etter å sette igang, at jeg begynte med det garnet jeg hadde for hånden...som nok er et mye tynnere garn enn det orginalduken er heklet av. Til neste duk vil jeg kanskje kjøpe meg mercerisert solberggarn.
Kanskje ikke så vanskelig å se at jeg også er glad i granium. Jeg rett og slett samler på ulike granium, og om sommeren er drivhuset fullt av dem. Det kommer flere bilder fra drivhus og granium senere.
 Gardinen som du så vidt ser en flik av er også et mønster jeg har heklet etter en gammel duk. Kanskje forteller jeg mer om det senere, det hadde jo vært gøy å blogge mer om denne interessen min for å kopiere gamle hekleduker. Og har du en gammel duk du vil vise, ja så blir jeg kjempeglad...spesielt hvis jeg kan få hekle av mønsteret. Ja, det gjør meg rett og slett glad!
Cathrine har utfordret meg, og spurt om det kan lages mønster. Og jeg er igang. det innerste kvadratet er starten på duken, og det hekles som et filetnett med en tradisjonell spindel. Jeg har heklet den i tykkere bomullsgarn for å vise den tydeligere. Den som vil starte allerede nå kan titte på starten av mønsteret...


1 kommentar:

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei! Så fantastisk flink du har vært! Og så moro å se mine gamle kjøkkenduk like god som ny igjen! Det var bare hyggelig å hjelpe deg med nærbilder, så du kunne rekonstruere mønsteret! Og når jeg får ledig tid, innimellom alle mine andre prosjekter, så skal jeg lage meg ny duk etter ditt mønster! Supert samarbeide dette! Kanskje jeg kitt senere kunne fått låne noen bilde å vise frem hos meg, så andre kan finne mønsteret? Nydelig blomst også, forresten! Ha en fin kveld! Klem Cathrine