mandag, januar 22, 2007

Strikkebøker fra 80-tallet (patterns from the 80`s)

Slike bøker som dette står i min bokhylle. Bøker og hefter i denne serien, med oppskrifter og strikketips. Temaer som strikker i andre land, mønsteroppbygging, gjenbruk av gamle strikkeplagg, tilpassing av størrelser osv. Kanskje ikke bøker jeg titter i hver dag, men jeg vil ikke kvitte meg med dem. Noen av oppskriftene er skikkelig 80talls stil;...gensere i lodden mohair, smal i livet og bred på skuldrene..og med v-hals helt ned til midjen.
In my shelf with patterns and recipies I have some of these books from the 80`s. The recepies are typical 80`s style...and I don`t like to knit things like that now. But some of the patterns are evergreens.



Herregenser Votter
med mønster fra Shetland strikket på 2 pinner

norsk vott


Fransk portvaktsjal med blondekant. Langskjerf i alpakkagarn med mønster og flott frynsekant.

Finsk vannbærervott fra Karelen.

"Nesten som laget av skinn"

Hemmeligheten er at votten har lodne ulløkker på baksiden,

og dette gjør at de holder påden kroppsvarme luften.


Oppskrifter på plantefarging etter god gammel metode. Oppskrift på et kosedyr jeg syns lignet på min barndoms "Rotta Hektor" fra barne tv.








Ingen kommentarer: